Östasiatiska Museet

Snyggt, mörkt och ljust

Haeneyo – Havets kvinnor är det första som möter dig när du tagit dig förbi entrén. Det är en utställning om de fiskande kvinnorna på ön Jeju. Starka, stolta kvinnor i våtdräkter. Det är en till synes enkel utställning: kraftigt förstorade fotografier upphängda i fiskelinor från svartmålade träramar som för tanken till östasiatisk arkitektur. En elegant lösning, både flyttbar och kostnadseffektiv.

Utställningen kunde komplicerats av trappan som mitt i rummet leder upp till de övre våningarna, men det känns bara naturligt, sättet som träramarna tar upp räckets formspråk.
Skyltarna är utmärkt typograferade av Pernilla Elmtén på Sjöfartsmuseet Akvariet som också formgivit den starka utställningen om de cyklopförsedda kvinnorna.

Uppe på andra våningen möter en annan värld. Med lägre takhöjd, dämpad belysning och svart dominerande färg. Fyra utställningar: Japan, Kina före Kina, Mittens Rike och Kinas Bokhistoria. Kanske föremålen är ljuskänsliga och det tvingar museet till ett helt våningsplan i skumrasket. Men Nationalmuseum som lyckas ge minst lika många ljuskänsliga föremål rum utan att det känns lika mörkt, kanske kan ge goda råd här.

Först ut är Kina före Kina, en utställning som bygger på ett tidig svenskt besök som gjordes av Johan-Gunnar Andersson. Han skildras i filmen ”Kina-Gunnars upptäckt” som museet visar i den generösa biografen på andra våningen. Här är utställningsinformationen ojämn med ett par skyltar svåra att läsa, mörka och andra ligger nederst i lådor som kräver att man dra ut dem.

Vackrast är utställningen I Mittens rike med oerhörda föremål och en fungerande bärande golvdesignlösning. I tydliga bokstäver på den svarta mattan upplyses besökaren om vilken dynasti föremålen i montrarna tillhör. Den idén är central och utan den skulle det vara vilken monterutställning som helst. Fantastiska föremål kommer till sin rätt i läckert belysta hyllor.
Typografin är saklig och utförlig i Caslon Book.

En trappa till upp är det ljust och luftigt. Här samsas utställningarna med Asiens gudar och Koreas kultur, bägge tillsynes de senaste tillskotten till museet. Gudarna generöst visade i en ljus hall på två våningar. Korea i en liten men modern utställning, känns både fräsch och trevlig. Snygga skyltar har den också med tydliga ruriker. Katalogen är däremot ett stilbrott med ett liggande format och oläsliga rubriker.